[webdev] Prezentări și prezentatori

Răzvan Botea razvanb at rosedu.org
Sun Jan 8 16:55:16 EET 2012

On 1/6/2012 11:03 PM, Dan Filimon wrote:
> În urma întâlnirii de pe 4 ianuarie, am stabilit direcția
> workshopurilor. Ar veni ceva de genul (autorul și un termen pentru
> primul schelet sunt trecute în paranteze):
>
> 1. 25 februarie: Fundamente Web - HTTP (get, post, ...), HTML, DOM,
> XML/JSON [Alex Morega] [16 ianuarie]
> 2. 3 martie: Design Frontend - HTML, CSS [Silviu Postăvaru] [9 ianuarie]

Aici pot să intervin și eu cu niște idei și linkuri utile:

1. Ar fi ok să se discute și să se impună reguli și bune practici
recomandate de W3 (spre exemplu în HTML 4.1 < nu este voie cu taguri și
atribute custom, e bine să evităm <br> și <hr>, să evităm taguri goale
imagini elemente - inputuri, div, etc). Pe scurt: să le spunem cum NU
trebuiesc făcute lucrurile.

[1] - http://www.w3.org/community/webed/wiki/Main_Page

> 3. 10 martie: Manipularea DOM-ului cu Javascript și jQuery [Andrei
> Bocan] [16 ianuarie]

Recomandat ar fi să NU le dăm inline javascript (valabil și la CSS). Ar
trebui să-i încurajăm să foloseasca w3.org (nu w3schools, it must be
avoided), să citească specificațiile și recomandările lor. Also some
useful links, mai ales pentru jonglarea cu tipurile de date (NodeList,
HTMLElement, HTMLCollection, etc. în majoritatea tutorialelor de
JavaScript nu găsești multe informații despre DOM). Cu toate că multe
din acestea sunt acoperite de jQuery, se poate folosi și ceva mai
simplist și low level.

[2] - https://developer.mozilla.org/en/Gecko_DOM_Reference

> 4. 17 martie: Server side Ruby, o introducere
> 5. 24 martie: Ruby și Sinatra, ce e un model?
> 6. 31 martie: Ruby și Rails, ce sunt view-ul și controller-ul? Cum se
> integrează totul?
> + săptămâna asta am cere idei de proiecte pentru final

Deci să înțeleg că se va merge pe un singur limbaj ? (eu mă gândeam să
fie ceva mai liber: PHP || Python || Ruby. Avem persoane care știe cel
puțin una; și în plus noi predăm web dev și nu un limbaj de scripting,
ideea este că se poate obține un produs cu orice limbaj, având
implementări diferite.

> 7. 7 aprilie: Javascript 2?

Probabil ceva mai avansat, orientat pe obiecte, nu ? Node.js ar fi bun,
dar nu știu cât de mult i-ar ajuta la proiect. Am putea să-i ghidăm să
creeze un mini-framework specific pentru proiectul lor.

> [...]
> - 1-3: pe care suntem cam lămuriți cum vor fi și cine se va ocupa de ele
> - 4-6: avem o idee destul de clară despre ce se va întâmpla, dar nu e
> clar cine se va ocupa de ele
> - 7: credem că e nevoie de încă un workshop de front-end, dar ce ar
> trebui prezentat?
>    8: nu suntem foarte siguri ce ar fi mai bine aici (mie personal mi
> se pare o idee bună, dar eu nu sunt expertul :); am putea să-l
> înlocuim cu total altceva
>    9: sigur vom avea un curs legat de deployment care va menționa
> securitatea cumva, dar ce anume implică asta și cum se leagă de

La 9: never trust user input, protecții împotriva XSS. La scalabilitate
nici eu nu sunt sigur.

Încă un link foarte bun și sper că va fi folosit este [2]. Este în PHP
dar se poate extinde în python sau ruby. GRASP și SOLID este o colecție
de guidelineuri care ar fi bine să le includem în acest curs, și desigur
să evităm cod STUPID :).

[3] http://nikic.github.com/2011/12/27/Dont-be-STUPID-GRASP-SOLID.html
[4] http://en.wikipedia.org/wiki/SOLID
[5] http://en.wikipedia.org/wiki/GRASP_(object-oriented_design)