[rosedu-general] RFC/CFP limbaj discuții online

Andrei Cipu crangasi2001 at yahoo.com
Sun Jul 21 12:01:47 EEST 2013

----- Original Message -----

E destul de banal să ai asta (ce-i drept fără diacritice): git permite aliasuri la comenzi, vezi https://git.wiki.kernel.org/index.php/Aliases#Introduction

Oricum, ideea nu e să-i faci pe cei care vorbesc engleză să vorbească în română, ci să nu obligi invers.

> Translate e prietenul meu. Și ne înțelegem bine ;)

> translatewiki.net, pe anumite subiecte tehnice e mai bun decât Google, mai ales
> dacă frazele sunt scurte.
>
> Tu vorbești de un site întreg, la care nu prea ai alte opțiuni. În
> schimb, Bing are momente în care traduce post-uri atât de prost, încât
> am ajuns să nu-l mai folosesc - și cred că nu sunt singurul. Ar face o
> impresie mult mai bună niște post-uri traduse de noi înșine.

Cu siguranță traducerea manuală e mai bună, dar se poate și fără.

> Cred ca fix "overrated" a vrut să zică.

Știu că asta a fost intenția lui MM. Eu îi sugeram doar că n-are dreptate "the Google way".

> Propun să nu promovăm naționalismul, doar de dragul naționalismului.
> Nu cred că e nici locul, nici ocazia potrivită, și nici nu văd cu ce
> ne-ar ajuta.
> Folosirea [și a] unei limbi de circulație internațională
> arată, în primul rând, respect față de cei care citesc conținutul
> respectiv.

Parantezele alea schimbă totul :) Pentru mine, folosirea numai a englezei e un pas periculos, pentru că vă îndepărtează de o anumită categorie de potențiali participanți la proiectele voastre. Nu neapărat din cs.pub, dar dacă mergi spre licee, s-ar putea să ai surpriza cu unii din elevii care pe hârtie știu engleză să nu poată înțelege mai mult de cele câteva sute de cuvinte care le permit să folosească calculatorul. Iar situația nu pare să meargă spre mai bine.

Aș vrea să mai acopăr și o chestie pe care am discutat-o cu AJ offline: numele proiectelor. El se plângea că denumirea CDL a fost o greșeală, deoarece nu înseamnă nimic în engleză. Părerea mea e că asta e o problemă rezolvată de mult de marile organizații internaționale prin folosirea a două acronime. De exemplu: ITU-UIT, TAS-CAS (Tribunal Arbitral du Sport), și altele. Sau, îți asumi acronimul și îl transformi în marcă (FIFA). În niciun caz nu schimbi denumirea completă doar pentru a se potrivi pe acronim.

Nu vreau să devin un Tibi (prietenii știu de ce...), dar internaționalizarea e un subiect de actualitate, fiind singura soluție să atragi un număr mare de utilizatori. Credeți că Google sau Facebook investesc degeaba în i18n? Dificultatea și întârzierea internaționalizării în Rusă și Chineză i-a costat poziția de lider pe piețele respective.

Engleza își are rolul ei, și într-adevăr e bine să existe anumite anunțuri bilingve, dar propunerea inițială a lui MM era mult prea radicală.

Andrei