[rosedu-general] eLiberatica 2008 - Oferta speciala pentru organizatiile si asociatiile OS/FS din Romania

Tiberiu Turbureanu tiberiuturbureanu at gmail.com
Thu Jan 24 10:08:24 EET 2008

Salutare,

On Wed, 2008-01-23 at 22:25 +0200, Razvan Deaconescu wrote:
> [...]
>
> Tibi, cred ca Mihai imparteseste cumva din viziunea mea.
>
> Viziunea se refera la a face lucruri placute si utile in mediul
> academic. Cat timp aceste lucruri placute implica folosirea FOSS eu sunt
> si mai fericit.
Razvan, este de asteptat sa te atraga proiectele din mediul academic,
indiferent daca sunt proprietare sau libere: esti cadru didactic
universitar; bineinteles ca daca asta implica FLOSS esti *si* mai
fericit pentru ca orice e liber, ramane societatii, deci implicit
facultatii si pe langa asta iti place si sloganul "free as in free
speech and as in free _beer_" si folosirea multor softuri libere de
calitate (profesioniste); te implici in dezvoltarea de soft liber si
asta iti provoaca sentimentul, haidem mai multi, pentru libertate :)

> Facutul acestor lucruri atrage dupa sine crearea unei comunitati care
> poate fi folosita pentru a crea noi lucruri placute si pentru a atrage
> noi oameni. Si atunci totul este excelent.

Foarte frumos, intru totul de acord cu tine si da, mediul academic a dat
multe comunitati si mult soft liber.

> Personal, nu o sa am nimic impotriva faptului ca Mihai sa lucreze pentru
> Microsoft sau pentru Oracle sau pentru orice alta firma proprietara dupa
> ce termina facultatea sau chiar in timpul asta. Cat timp este de un
> _real_ ajutor si suport comunitatii si proiectelor intreprinse de
> aceasta, nu pot decat sa-i multumesc si sa-l felicit.

E decizia lui unde se va angaja si nu e treaba mea sa-l constrang in
vreaun fel, nici nu as avea un castig direct si personal din actiunea
asta. Foarte multi oameni pasionati si entuziasti lucreaza la softuri
proprietare pentru paine si in paralel la softuri libere pentru fun.

Mesajul pe care vreau sa il transmit este ca softul liber nu este utopic
si iti poti castiga painea facand ce iti place, fiind sincer, corect si
pe bani, apreciindu-ti propria munca care nu ramane in felul asta
proprietatea si la latitudinea firmei la care lucrezi/ai lucrat.

> Esential pentru oricine este sa faca ceea ce ii place si ceea ce il
> motiveaza. Mi se pare stupid sa impun cuiva sa lucreze/sa nu lucreze
> undeva si acea persoana sa nu-i placa ceea ce face. Daca as forta pe
> cineva sa lucreze in FOSS nu as fi cu nimic mai bun decat cei din
> proprietary-world. Freedom means freedom. Freedom to do whatever you
> want.

Aici pe undeva e un joc de cuvinte periculos. Ai pus problema la fel cum
o pun atatia referitor la folosirea softului proprietar: "cu totii avem
libertatea sa folosim orice soft indiferent daca e proprietar, liber sau
din public domain, nu?" Ei bine asta e o iluzie a libertatii, caci
alegand sa folosesti soft proprietar din start renunti la drepturile si
libertatile tale ca utilizator (cele patru libertati), alegand sa
devolti soft proprietar renunti la drepturile si liberatile tale de
dezvoltator individual si treptat la opera ta, deci cand alegi sa fii
liber in directia asta te indepartezi de free world si intri in
domination world in care daca esti supus si nu pui intrebari
"intrebatoare" esti apreciat pentru buna conduita.

E mult de povestit aici. Daca dati click pe linkuri va recomand sa le si
vizionati cu atentie, in intregime (nu neaparat din prima :) )

http://video.google.com/videoplay?docid=-7293763651515429289

http://video.google.com/videoplay?docid=4750314002254756814&q=free
+software+stallman+duration%
3Along&total=16&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=4

http://video.google.com/videoplay?docid=669200964006594520&q=free
+software+stallman+duration%
3Along&total=16&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2

> Pe de alta parte nu am nimic impotriva unei viziuni "business-oriented"
> a comunitatii. Cat timp imbinarea util cu placut se pastreaza sunt din
> nou multumit.
>
> Totusi, ce imi doresc este ca lucrurile sa aiba un mers firesc.
> Primordial vad ca membrii comunitatii sa se ocupe de facultate si sa nu
> isi piarda energia alergand dupa cai verzi pe pereti. Cand se va ajunge
> la o comunitate mare, cu oameni vizionari si cu oportunitati, fii sigur
> ca se va actiona.

Politica pasilor marunti nu e specifica entuziastilor; eu nu am impus
insa o politica de activism si afirmare in comunitatea natioanala si
internationala a ROSEdu, doar am propus impartirea sarcinilor in functie
de abilitati si pasiuni (am sugerat ca site-ul trebuie sa fie o
prioritate), promovez schimbul de cunostinte si experienta, incurajez pe
cei care doresc sa ajute la afirmarea ROSEdu (asta nu inseamna doar cu
vorbe, prezentari si conferinte ci si cu dezvoltare) intr-un mod mai
vivace;
pana la urma majoritatea suntem studenti si cum am aflat ca in liceu
aveam timp berechet vom afla la iesirea din facultate cat timp liber am
putut avea si nu pe tot l-am gestionat bine, ca sa facem ce ne place.

"sa nu isi piarda energia alergand dupa cai verzi pe pereti": am
precizat vreunul? gamerii stiu cum e cu evolutia caracterelor: oamenii
au energie, consumand-o isi lungesc bara de energie si cu minivacanta
multe, anytime simt ca nu mai au concentrare nici pentru invatat pentru
facultate si nici pentru implicare in ROSEdu si alte cele consumatoare
de enrgie si timp, se umple bara aia mai repede si mai mult.

Suntem tineri si e pacat sa ne plangem ca niste bosorogi, acum e
momentul sa transpiram, sa vedem cat de mult putem ajuta comunitatile
din care facem parte si cat de multe idei ne reusesc si in practica.

> Sunt destul de reticent la orice initiativa "maiastra" cat timp nu am
> convingerea implicarii comunitatii in asa ceva. Nu stam nici unii dintre
> noi extraordinar cu timpul (mai ales in perioada asta) si nu as vrea sa
> ne apucam de ceva care sa fie sortit pieirii.

Eu doar am propus linii de urmat. E decizia comunitatii ROSEdu care
conteaza, nu a ta sau a mea.

> Asa ca propunerea mea e: one brick at a time. Dupa ce ducem la bun
> sfarsit toata temelia putem decide care este urmatorul pas.
>
> Razvan

As vrea sa pun niste intrebari pentru membrii ROSEdu - pana la urma
proiectele ROSEdu nu sunt doar educationale/academice, nu?
Mentiunea este: intelegerea principiilor unui proiecte in care te
implici sau a culturii unei comunitati in care intrii poate fi de multe
ori salvatoare ca timp si energie, daca nu chiar the imperious right
thing to do.

0. Este softul liber implicit gratuit? Impune FSF free software-ul
freeware?
1. Care e scopul The Free Software Movement?
2. Este viziunea FS mov. utopica? Cum ar putea fi demonstrat contrariul?
3. Care sunt cele patru libertati FS?
4. Care e diferenta majora intre free software si open source software?
5. Poti vinde nemodificat pachetul GCC? sau GDB sau GNUSTEP, sau
etc....?
6. De ce mega-corporatiile din industria software aleg orientarea catre
FLOSS?
7. De ce Canonical a lansat Gobuntu?
8. De ce Tux e mai iubit decat tapul? :)) asta e doar retorica
9. De ce contine softul proprietar in majoritatea lui malware? retorica
si asta :P
10. De ce GNU GPL nu permite inchiderea sursei? De ce totusi permite
legarea softului proprietar la componente sub GNU GPL?

tibi