[rosedu-general] Business-Academia Council: Business man in scoala ca profesori sau implicarea lor

Mihai Barbulescu b12mihai at gmail.com
Tue Jun 3 23:25:41 EEST 2014

Salutare,

Zilele trecute (mai precis pe 29 mai) am participat la a doua reuniune
a consiliului Business-Academia organizat de Camera de Comert
Americana din Romania [1], consiliu ce a avut loc la ASE in Bucuresti.
El este nici mai mult nici mai putin decat  un dialog integrat intre
mediul de afaceri si universitati din tara, la care participa si
ONG-uri dedicate activitatilor educationale sau organizatii
studentesti.

Pe scurt despre eveniment: scopul lui, in general, este de a aduce
impreuna directori de HR, oameni tehnici din companii si profesori
laolalta pentru a defini o mai buna implicare a companiilor in
invatamant, o imbunatatire a modului in care companiile recruteaza
interni si in final pentru a creste rata de angajabilitate in randul
studentilor romani (in special al absolventilor).

Anul acesta au avut loc patru ateliere. Un atelier inseamna oameni
interesati de un subiect adunati la o masa pentru circa 2 ore hotarasc
o implementare a acelei idei. Cele 4 ateliere au fost:

I. Legea internshipului
II. Definirea unor compentente "transversale" (nu tehnice) pe care sa
le urmareasca un angajator
III. Prezenta oamenilor de business in facultate/universitate
IV. Cresterea numarului de studenti implicati in ONG-uri sau
activitati extrascolare/organizatii

Cine este interesat de I (Legea Internshipului), il rog pe Razvan
Deaconescu, care a fost si el la acest consiliu, sa va prezinte ce s-a
discutat acolo.

Eu am participat la atelierul III (oameni de business in facultate).,
asa ca va voi vorbi despre concluziile principale care s-au tras in
urma lui:

1. Va fi creata o platforma de discutii _online_ care sa adune
laolalta studenti, profesori si oameni din companii interesati sa
defineasca niste programe. Companiile, daca agreaza un anumit program
(de masterat sa zicem) il pot finanta sau pot alege chiar sa trimita
ingineri sa tina laboratoare sau de ce nu, chiar cursuri.

2. Se va incerca infiintarea unor asociatii ale unor facultati cu
profile identice/asemenatoare/comune care vor organiza regulat sedinte
pentru a decide ce programe (de licenta sau de masterat) sa impuna la
ARACIS [2]

3. Exista deja un exemplu de companie implicata in academia: La
Universitatea Babes Bolyai din Cluj, Bosch a finantat un program de
masterat bilingv in limba germana, iar programa anumitor materii e
definita 100% de Bosch. In curand va deschide si o "scoala tehnica",
asa cum are Holcim la Brasov.

4. Challenge question: Ar trebui profesorii la un anumit interval sa
faca "internship" intr-o companie pentru actualizarea cunostintelor
lor in trend cu noutatile din domeniul lor + refacerea programei
materiei pe care o preda in urma experientei capatate, pentru
actualizarea informatiilor? Raspunsul nu e trivial, nu stiu daca s-a
ajuns la o concluzie clara pe tema asta.

5. Daca imi mai amintesc voi adauga :(

TL;DR: cine este interesat sa fie inscris in acea platforma de
discutii de care am vorbit la punctul 1. sa imi dea mail privat si va
pun in legatura cu tipa care a zis ca se va ocupa, sa vedem statusul
si sa stie cine din partea ROSEdu vrea sa se implice in discutii sau
sa fie "abonat" la noutati.

Daca voi primi si slide-urile prezentarilor care au avut loc la acest
consiliu, vi le voi trimite deindata ce le primesc.

Daca aveti intrebari, raspund cat de curand pot.

[1] http://amcham.ro/
[2] http://www.aracis.ro/

--
Cu stimă,