[rosedu-general] Comunitatea ROSEdu

Alexandru Juncu alex.juncu at rosedu.org
Mon Aug 22 23:34:58 EEST 2011

Salut!

În ultimul an am tot încearcat să combat ideea că ROSEdu este format
din oamenii din Asociația ROSEdu. Mi se pare că această percepție a
fost destul de prezentă și a cauzat destul de mult rău. Am tot vorbit
despre acest lucru cu multe ocazii dar mă simt că trebuie să mai fac
precizarea acesta și prin acest email. Aș vrea să menționez că este
opinia personală și nu reflectă vreo poziție oficială a Comunității
sau a Asociaței din care fac parte.

"Comunitatea ROSEdu" sau, mai simplu, "ROSEdu" este ceva ce a fost
întotdeauna greu de definit și delimitat.. dar a fost întotdeauna
legat(ă) un grup de oameni și un grup de proiecte. Ideea de 'open' era
ce conta și încă este cel mai important lucru. Faci parte din
comunitate dacă dorești, dacă vrei să participi la un proiecte
susținute de comunitate, dacă vrei să faci lucruri (pozitivte) în
numele acestei comunități. Fie că ești programator la WoUSO sau
Hammerfall, fie că ești student la CDL sau prezentator la un Tech
Talk, faci parte din comunitate dacă îți dorești să faci parte și dacă
ai contribuit cumva, la ideea de Open Education și/sau Open Source. Nu
trebuie să fi admis în acest grup de oameni pe baza unor criterii...
poate că singurul lucru care trebuie să se întâmple este să fi
acceptat de ceilalți (nu de un punct centralizat) pentru că totul este
foarte peer to peer. Gândiți-vă fix la modelul comunității Linux. Poți
să te consideri "linux user" pentru că folosești Linux, nu neapărat
dacă ai scris o bucată din el. Trebuie să ai acceptul celorlalți,
adică nu vei fi recunoscut ca "linux user" dacă tu afirmi asta dar nu
l-ai folosit niciodată, dar fei fi recunoscut dacă ceilalți chiar te
cred că folosești (încerc să fac niște paralele aici cu lucruri
familiiare...don't overthink it!). De asemenea, dacă ajungi să fi
linux power uesr sau dacă contribui la adevăratul nucleul linux, tot
linux user ești, dar primești nu numai acceptul celorlalți dar și
aprecierile celorlalți. That's open source, and that's also ROSEdu.

Întotdeauna am vrut să fim deschiși și să ajutam oameni dar niciodată
să îi forțăm să facă ceva. Întotdeauna ne-am bucurat când avem oameni
noi și nu am vrut niciodată să fim un club select în care este greu să
intri. Am vrut să fim elitiști în sensul bun, să atragem oameni
valoroși, entuziaști, care să creeze lucruri mari, dar nu elitiști în
sensul de oameni care se cred mai tari ca ceilalți. Este adevărat că
este greu să fi 'the new guy', dar așa este în orice grup de oameni.
Dacă te muți în altă clasă, la liceu, este greu la început, pentru că
ceilalți deja se știu și au multe lucruri în comun, dar asta nu
înseamnă că până la sfârșitul clasei a 12-a nu poți ajunge a fi parte
din nucleul grupului. A fost tot timpul o problemă integrarea
oamenilor mai 'tineri' în comunitatea nostră. De multe ori ne-am zis
pentru că s-a întâmplat pentru că suntem noi mai antisociali. Dar de
fapt este pentru că este pur și simplu greu să faci asta într-o
comunitate. It's just a life fact.

Și a apărut și Asociația. Scopul său a fost unul bun și util și anumte
de a ajuta Comunitatea ROSEdu. La fel cum există un Linux Foundation
sau un FSF, există clar niste beneficii pentru a avea așaceva, în
special din punct de vedere financiar. Dar nu a existat niciodată o
transformare a Comunității în Asocialție! Aș vrea să fie clar acest
lucru.

Nu există un semn de egal între cele două și nici măcar unul de
incluziune nu ar trebui să fie. Dacă nu ești membru în Asociație nu
înseamnă că nu ai dreptul sau ocazia să de a te face auzit în
Comunitate. Nu ai nevoie să depui un act de adeziune de a participa la
proiecte sau să ajuți când trebuie. Dacă nu ești membru pe acea listă
de membrii, nu înseamnă că ai fost marginalizat. Nimeni nu a fost și
nu este în nici un fel constrâns să se încrie în asociație.

De asemenea, dacă ești membru al Asociatiei, nu este un înlocuitor de
a face efort în proiecte. Nu îți dă dreptul de a fi mai special decât
alții sau alte drepturi în Comunitate. Dar afimă faptul că vrei să să
ajuți Asociația. Este foarte bine dacă avem oameni care să ajute cu
această Asociație pentru că este foarte multă muncă de făcut. Trebuie
doar ținut minte că Asociația este doar o mica parte din ceea ce
înseamnă ROSEdu.

Au fost făcute foarte mult lucruri faine de când a apărut numele de
ROSEdu și abia am început. De foarte multe ori am făcut greșeli, cele
mai recente fiind cele legate de Asociație (și multe dintre ele mi se
asum și pentru că am participat la luarea deciziilor din Consiliul
Director).

Avem în acest moment foarte multe lucuri pe care le facem pentru a ne
organiza cât mai bine. Viitorul acestui grup este făcut de fiecare
dintre noi, nu de 4-5 oameni. Sunt acei câțiva care încearca foarte
tare să pune pe picioare Asociați pentru ca ea să își îndeplinească
scopul său de ajuta ROSEdu. Dar nu ei sunt singurii responsabili de
viitorul Comunității. Nu vreau să pierdem focusul a ceea ce înseamnă
Open source, open thinking, open education, mai ales când chiar suntem
în punctul în care aceste noțiuni înseamnă foarte mult.

Lista rosedu-general a fost întotdeauna un loc care să adune ideile
oamenilor. Ar fi bine să aducem înapoi focusul pe schimb de idei, în
public. Nu vreau ca oamenii să se mai lege de lista de membrii ai
asociației și să fie limitate discuțiile din cauza acestul lucru. Nu
trebuie ca lista de membrii din Asociație să fie lista cu oamenii
activi ROSEdu, ai comunității noastre. Pentru că pur și simplu nu
scalează. Este un întreg ecosistem ( :P ) de care trebuie să avem
grijă.

We can do a lot of great things... so let's get to it ;)

Mulțumesc pentru timpul acordat.