[rosedu-general] ROSEdu & LPI

Alexandru Juncu alexj at rosedu.org
Sat Jun 1 00:56:44 EEST 2013

Salut!

Aș vrea să pun la curent comunitatea cu un demers de care unii au
auzit mai mult, alții mai puțin, dar de care s-ar putea unii oameni
noi să fie interesați. Mail-ul va fi undeva la granița dintre o
poveste și un raport de activitate.

Pe când lua naștere CDL-ul, a apărut în Poli/facultate și un curs de
Linux, organizat de Academia Cisco UPB (ccna.ro). După modelul CCNA,
cursul a fost dezvoltat pe baza unei certificări, LPIC-1, de la Linux
Professional Institute (lpi.org). Era un curs de un semestru, plătit,
ținut de diverși instructori (Răzvan Deaconescu, George Milescu, Vlad
Dogaru și $MYSELF). De ce LPI? Pentru că oferă un framework pentru
cursuri și este independent de un anumit vendor (fie RedHat, fie
Novel, fie Canonical).

Acum vreo trei ani, după mai multe clase ținute, m-am gândit că ar fi
o idee interesantă să contactăm LPI-ul (care este o organizație
non-profit) și să încercăm să facem un parteneriat cu Politehnica ca
"Training Partner". După un email, am primit un răspuns (după câteva
luni) cum că trebuia să le oferim un plan de business de cursuri și
examene pentru un număr mare de studenti (ceea ce nu se prea potrivea
cu dorința noastră de a oferi studenților cursuri cât mai accesibile).
Așa că inițiativa a căzut.

Anul următor LPI a lansat un nou tip de parteneriat: "Academic
Training Partner" care destinat universităților și organizațiilor
non-profit și părea în ton cu ce ne doream noi. We were back in
business. Acum ceva mai mult de un an am început negocierile. Am fost
redirecționați la afiliatul (afiliat>partener) responsabil pe regiunea
noastră a lumii, și anumie AUF (auf.org - ceva cu francofonia, Gina
probabil știe mai bine despe ce e vorba).

Discuțiile au fost lungi... foarte lungi. Am fost ajutat de RD (dar nu
numai) în informare și analize a condițiilor și beneficiilor.
Perspectivele păreau destul de bune. Cu apariția "Asociației ROSEdu"
am luat în considerare pateneriatul cu ROSEdu și nu cu Poli pentru a
reduce durata birocrației. Cum ne-am gândit că e mai util pentru
ROSEdu asocierea cu LPI, respectiv ei ar fi mai deschiși la o
organizație ce promovează Open Source (you know, Linux, Open Source,
that stuff) și că ar fi mers lucrurile mult mai usor prin noi (decât
prin canale necunoscute ale Politehnicii), am adus propunerea în fața
Consiliului Asociației, care a dat ok-ul.

A fost semnat parteneriatul în ianuarie 2013. Aștept de aproape 6 luni
să dau email acesta, pentru că doream să avem deja numele ROSEdu pe
site-ul lpi.org la secțiunea parteneri. Dar cum lucrurile s-au mișcat
la ei mai greu decât mă așteptam, încă nu suntem listați și pentru că
urmează alte anunți legate de subiect în viitorul apropiat, nu am mai
vrut să amân. Și da, emailul este atât de lung pentru că ar fi multe
de zis.

OK, de ce toate chestiile astea? Care sunt motivele pentru efort și
care este rezultatul? Un prim motiv a fost asocierea ROSEdu cu un nume
care a prins destul de mult momentum în ultimii ani, și anume Linux
Professional Institute (veți vedea că sunt prezenți la marile
conferințe open source, punând la dispoziție examene de certificare...
știu că voiam să dau un examen când am fost la FOSDEM). Alt motiv ar
fi dorința să ne folosim de LPI pentru a promova cursuri Linux pe care
le dezvoltăm noi (da, vrem să avem mai mulți useri Linux în România,
și nu mă refer la cei de acasă, ci la cei din firme, care momentan
trăiesc într-o lume Microsoft-centered).

Financiar vorbind, parteneriatul costă Asociația 200€/an. Investiția
urma să fie amortizată din venitul unor cursuri ce urma să le ținem,
cursuri ce au fost aprobate de LPI (semestrul acesta a fost un efort
de refacere a materialelor). Vestea bună e că deja am avut primele
clase și numărul de participanți a fost unul mai mare decât ne
așteptam,deci acea investiție pare să o fi recuperat mai repede decât
credeam. Dar scopul nostru e de a fi non-profit în proiectul acesta,
direcționând profitul spre a ajuta studenții, în primul rând prin
oferirea cursurilor la un preț studențesc (câteva sute de RON versus
câteva sute sau chiar mii de dolari cât costă un curs echivalent în
lumea business) și, în al doilea rând, prin asigurarea unor prețuri
mult mai mici pentru studenții ce dau examenele de certificare în
vederea obținerii certificării (în practică, dacă organizăm noi
examene, studenții plătesc de apraope 3 ori mai puțin pentru un examen
decât ar fi plătit la un centru de testare VUE).

Acest mic proiect începe să crească. Alături de mine și RăzvanD, au
venit Valentina Manea, Flavius Anton, Marius Coțofană și Vlad
Traistă-Popescu. Semestrul acesta au fost dezvoltate materiale pentru
două clase și au fost ținute și primele clase pe acele materiale.
lpic.ro este site-ul (dokuwiki, evident) pentru cursuri (materialele
sunt accesibile doar studenților înscriși la clase).

Cam atât deocamdată, pentru că nu  vreau să fac email-ul prea lung
(da,putea fi mai lung), dar dacă totul merge cum ne dorim, vom reveni
cu anunțuri pe listă legate de subiect.

Mersi pentru atenție.