[rosedu-general] Discutie Cosmin Rentea - FOKUS Fraunhofer, implicarea open-source

Razvan Deaconescu razvan at anaconda.cs.pub.ro
Tue Jul 21 16:41:45 EEST 2009

Salut!

Cosmin si cu mine am avut o discutie telefonica legata de posibilitatea
inchegarii unei colaborari FOKUS - organizatii/grupuri alcauite in jurul
ideologiei free/open-source. FOKUS este partener si coordonator a mai
multor activitati legate de lumea open-source si proiecte de fonduri
europene.

Intr-o prima faza, Cosmin doreste sa afle mai multe despre lumea
open-source din Romania pentru a putea intemeia o relatie ulterioara.
FOKUS are o relatie foarte buna cu Facultatea de Automatica si
Calculatoare (exista colaborari, se desfasoara proiecte de diploma etc.)
si colaborarea pe diverse domenii de activitate este, din punctul meu de
vedere o idee buna.

Mai jos este rezultatul unei discutii intre mine si Cosmin[1][2].
Focusul este destul de mult pe ROSEdu intrucat acesta a fost punctul de
start (Cosmin este cel care ne-a oferit modelul de contract de comodat
pentru Politehnica). Va rog sa raspundeti la acest mesaj daca aveti
observatii, sugestii la ideile prezentate sau raspunsuri la intrebarile
lui Cosmin.

Razvan

[1]
---
Mesaj Cosmin
---
Salut Razvan,

Despre FOKUS si implicarea open-source:

berlios
        http://en.wikipedia.org/wiki/BerliOS
QUALIPSO
        http://qualipso.org/
        FP6 project, 4 ani, 17 milioane euro
        next-generation forge
        Quality-assurance, development process, trustworthy software
        legaturi cu industria, integratorii de solutii, mediul academic
        servicii oferite in jurul acestui forge
        interoperabilitate open-source / closed-source
        alti parteneri ar fi posibili in anumite conditii, exista un
framework legal pt. acceptarea in reteaua Qualipso
ELAN + MOTION = 2 grupuri in cadrul FOKUS, in care se fac alte proiecte
e-services/e-government europene/cu-industria
        http://www.fokus.fraunhofer.de/de/fokus/index.html
alte exemple de proiecte
        http://www.fokus.fraunhofer.de/en/elan/projekte/international/laufende_projekte/Document-Interop_Lab/index.html
        http://www.fokus.fraunhofer.de/en/fokus_testbeds/open_ims_playground/components/osims/index.html
        http://osis.idcommons.net/wiki/Participants:Fraunhofer_FOKUS
---

[2]
---
Raspuns Razvan la intrebarile lui Cosmin
---
On Fri, 2009-07-17 at 16:32 +0200, Rentea, Cosmin wrote:
> ROSEDU ? exista si alte asociatii formale sau informale in preajma ASE
> sau UPB ?

Da, in domeniul Open-Source eu stiu Ceata[1]. Stiu de asemenea un grup
din Cluj[2]. Mai sunt cei de la rosdev[3]. Ma voi interesa daca exista
si alte grupuri.

> cine dintre profesori in UPB sprijina open-source ? Tapus, Trausan,
> etc. ...

Nu cred ca exista un sprijin direct din partea cuiva pentru ca, in
general, aici nimeni nu vrea sa calce pe nimeni pe coada. Tapus ne-a
oferit ajutor si suport ori de cate ori a fost nevoie.

> ce firme din RO sprijina open-source ? IBM ? Adobe ? Microsoft ?
> RedHat ?

IBM organizeaza in fiecare an un concurs Best Linux Application. Am avut
o discutie cu Microsoft si sunt si ei interesati de dezvoltarea de
produse open-source.

> ce evenimente se desfasoara in afara de eliberatica ?
> site-uri active ale comunitatilor ?
> in Poli: proiecte de semestru sau de diploma, disertatii ? echipe ?
> continuari ale proiectelor de alti oameni ? servere pt. servicii
> adresate developerilor, gen SVN, wiki etc.?

Iti voi descrie aici cateva lucruri despre ROSEdu. Site-ul il gasesti
aici[4].

O prezentare a ROSEdu a fost realizata la rosdev[5].

In principiu, ROSEdu se defineste o comunitate de persoane care
promoveaza tehnologia si filozofia FOSS prin diverse proiecte si
activitati.

In afara de participarea si suportul diverselor conferinte/activitati
inregistrate, ROSEdu organizeaza urmatoarele:
* Ubuntu Install Fest[6] - promovarea lansarii unei noi versiuni de
Ubuntu in special studentilor de anul 1
* Curs de Dezvoltare Libera[7] - curs de promovarea tehnologiilor si
utilitarelor free/open; au fost selectati 16 studenti; prezentari,
tutoriale, exercitii, proiecte, invitati din industrie
* ROSEdu Summer of Code[8] - initiativa pentru dezvoltarea si
coordonarea de proiecte[9], in principal cu impact in mediul academic;
se desfasoara in aceasta perioada; principalii contribuitori sunt
studenti pentru practica

Pe moment proiectele folosite nu au fost inca folosite ca proiecte de
diploma, dar au avut impact in mediul academic: WoUSO[10],
vmchecker[11]. Este, intr-adevar, o idee buna sa existe proiecte care sa
se continue in lucrari de licenta. Ne vom gandi la acest lucru.

Pentru mai multe detalii sau intrebari, iti recomand sa te inscrii pe
lista de discutii[12].

> exista forge-uri pentru proiecte hostate in Romania ? cu continut
> relativ specific Romaniei ?

Nu stiu de forge-uri specifice Romaniei dar ma voi interesa de acest
lucru.

> ce firme mai mici din Romania sunt bazate pe open-source ? Ce
> servicii/consultanta/training bazat pe open-source ofera sau ar putea
> oferi?

Ma voi interesa si de acest lucru. Au fost cateva prezentari de firme
romanesti bazate pe open-source care au avut loc la eLiberatica dar nu
am pastrat un contact direct.

Razvan

[1] http://www.ceata.org/ro/
[2] http://softwareliber.ro/en/